Visie
Leren is jezelf bewust worden. Jezelf bewust worden van wat je leert en hoe je leert. Dit proces begint met ervaren. Wenselijk is, dat dit ervaren plaats vindt in betekenisvolle situaties. De beroepscontext is een ideaal decor voor het verzamelen van betekenisvolle ervaringen. De theorie vanuit een opleiding dient als kapstok om je ervaringen in kaart te brengen.
Leren is herhalen. Steeds hetzelfde doen en toch ervaren dat er steeds iets nieuws te zien is. Dat is kijken met een bepaalde focus. Omdat je verandert en jezelf ontwikkelt zie je steeds meer en krijg je steeds meer vat op de situaties die voorkomen in de setting waarin je werkzaam bent. Theoretische modellen kunnen fungeren om tot een ordening van je leerervaringen te komen.
Leren wordt aangeboden op basis van de wetenschap dat mensen associatief denken. Dit houdt in dat ervaringen en kennis gekoppeld worden. Leren wordt effectief wanneer leerervaringen gekoppeld (kunnen) worden. Bij het leren aan de hand van betekenisvolle praktijksituaties kan een coach ondersteunen bij het verwerken van deze ervaringen.
Het leerproces loopt van: Grijpen → begrijpen → grip krijgen.
- Leren is veranderen. Het veranderen van patronen en handelswijzen. Er is pas sprake van leren wanneer er verandering optreedt.
- Leren is het uitbreiden van het begrippenkader dat je hanteert. Woorden geven aan opgedane ervaringen levert meer bewustzijn op en daarmee krijg je de mogelijkheid om dit te benoemen naar anderen. In de uitwisseling met anderen vindt bewustwording plaats en kan het geleerde “landen”.
- Leren is leren kijken. Je focus reeds van tevoren leren richten op die zaken die bepalend zijn voor de effectiviteit van jouw eigen handelen, is doelstelling binnen het leren van Focus.